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06 Genàr - Brusémo la vècia!
Scarga el spécial de la Bassa e de la Lessinia.... Scarga.
25 Genàr - San Paolo dei segni.
La prova de le sèole. Ne la note del Santo, se mete de fora, sul davansàl de la to finestra, dodèse spighi de sèola con sora del sal grosso ne l'ordine che te vol. Ogni spigo l'è un mese de l'an. Se el sàl se desfa poco o tanto, te capiré se ghe sarà un mese con piova o suta.
24 Dugno - San Gioàni Batista (a cura de Otello Perazzoli)
El 24 dugno se ricorda la nassita de Gioàni Batista, giusto siè mesi prima de la nassita de Gesù. San Gioàni l'era el fiòl de Elisabeta, la cusìna de la Madona che, quando la g'à vù l'Anunciassiòn de la nassita de Gesù, l'è andà subito da so cusìna, che l'era zà in siè mesi, a dàrghe la bela notissia. Gioàni el s'à ritirà presto nel deserto a vìvare da eremita e a predicàre la penitenza. Un giorno da lù s'a presentà anca Gesù par farse batezàr. Quando el g'à tacà a rinfaciare a Erode de vìvare co' la moiér de so fradelo, Erodiade, l'è sta messo in presòn e la fiòla del'amante, Salomè, la g'a preteso la so testa che gh'è sta portà su un vassoio d'argento. L'è sempre sta uno dei santi piassè importanti anca parchè la coincidea col giorno del solstissio, quando el sòl l'è nel punto piasse' alto e la note l'è la piassè curta. Se pensàa che le piante, dal sole del giorno e da la sguaza de la note le ciapesse poteri magici: de sto giorno se catava su le erbe magiche ( l'erba se San Gioani, l'iperico perforato, l'aio, l'artemisia, la ruta la malva e la camamila). Co l'iperico se faséa dei masseti da tacàr fora de la stala o de la casa par tegnèr distanti i diàoli. Eco parchè, sta pianta, i la ciama anca "caciadiaoli". De sicuro co' 'na bela bruscà de fiori de iperico messi in un vaso e oio bon e lassà al sole par 'na ventina de giorni se otièn el famoso oio de iperico: el se passa col passìn fin e se dòpara par le scotadure, da fogo o da sole, par le ragadi e par i dolori reumatici. Miracolosa l'era da sguazza catà su el 24: de note se metéa fora i vestiti che cussì no i ciapava mia le tarme e i tegnéa distanti le strie, sempre co' la sguassa se se bagnava i oci, o la se doparava par impastare un pan speciale o con ovi e farina, par fare le taiadéle che g'avarìa portà fortuna.. Le spose che no riussìa mia a ciaparse in stati, de note le se sfregava su la sguazza le parti intime.... La festa piassè granae de tute, forse, l'era quela che se faséa la note tra el 23 e el 24 a la Fontana del Fero, tanto importante che Barbarani el g'a dedicà na bela poesia "La note de San Zuane". Tuta la gente, da S.Gioàni in Vale e no solo, la rivava a la fontana 'ndoe gh'era musiche, bali, foghi tacà. La speransa l'era quela de catarse la morosa parchè el baso dà che la note lì, el g'avarìa portà drito ale nosse...
Otello Perazzoli (Legnago)
29 Dugno - La Barca de San Piero
fotoLa sera del 28 dugno, vigilia de San Piero e Paolo, se ciapa un bel fiasco de vero, trasparente, che vegnarà impienì de aqua fin a metà. Dopo se lassa cascàr drento la ciara de l'ovo. Te meti el fiasco su l'erba in maniera che'l ciapa la rosada (rugiada) de la note o se te vivi in çità sul davansàl de la finestra. El giorno dopo buta un ocio al miracolo, la ciara de l'ovo ciapa la forma de una barca a vela. A seconda de la forma de le vele te pol savér le previsioni del tempo par el resto de l'an agrario. Vele verte vol dir che vegnarà el sol, longhe e strete aqua. Una tradissiòn unica che ogni an provémo e ogni an ne fa restàr a boca verta, una maraveia che dovì provàr!
13 Decémbre - Santa Lussia
Come mai ogni ano in decémbre tra l’8 e ‘l 13, vién posissionà dei banchéti che ciamèmo de Santa Lussia, co’ dolçi, roba da vestìr, zugàtoli e curiosità in Piassa Bra? Tra le varie ipotesi de Don Antonio Pighi nel só opuscolo "La Fiera de Santa Lussia in Verona e l’origine dei regai" del 1903 e ciapà in man anca da Arrigo Balladoro nei so studi su le tradissióni popolari Veronesi, par, che l’adorassión de Santa Lussia a Verona sia ligà a una bruta epidemia a i oci nel ’400, che faséa deventàr orbi in particolàr i buteléti. I genitori no savendo da ci ’ndàr i s’a messo a pregàr Santa Lussia, faséndo un voto, co’ la speransa de farli guarìr. Cossita un giorno ’sti pori buteléti, scalsi, i è andà verso la césa de Santa Lussia che un tempo se catàva in Corso Porta Palio nata nel 973 d.C. Ma par convìnsarli a far ’sto voto, gh’era sta dito che la Santa, nel fratempo la impeniva co’ i dolçi, le scarpe e le calse lassade a casa. In ’sta césa g’avéa sede la compagnia dei orbi, che l’andava a manghèl (quèstua) portando in giro par la çità la Santa. Da la césa de Porta Palio, el 31 otobre 1584, la compagnia l’era passà in quéla de San Bernardo ciamà de Santa Maria Vècia, che la se catava ’ndóe ancó gh’è el colegio Angeli in via Battisti. Nel 1608, i orbi i s’a spostà ne la césa de Santa Agnese ’rénte a Piassa Bra ’ndóe ancó l'è presente el Muniçipio. L'era una bela césa e tuto atorno, nel lato orientàl de la Bra, un quartiér belo grando, come ne dise i "ati notarili" del 1268. Tacà a la costrussión ’ndóe dal 1478 gh’era un ospedàl par le pestilense. Femo un passo indrio, al discorso de la tradissión dei regài e de le bancarele del 13 decémbre. Finìa l’epidemia, l'è restà la tradissiòn de portàr i buteléti el giorno de Santa Lussia ne la césa ’ndoe se veneràva la Santa fin al 1810, quàndo l’è stà butà zò. Le bancaréle co, i zùgatoli, tri giorni prima de la festa de Santa Lussia in Piassa Bra, le sarìa ligà a un usansa religiosa, infati, de chi, se passava par ndàr in pelegrinàio a la statua de la Santa. La césa l’era dedicà a Santa Agnese e Santa Lussia, infati gh’era scolpìde do statue su la fassada (facciata) e sora la pala de l’altàr magiòr. Anca nel terso milenio i sèita a rivàr i banchéti in Piassa Bra, mantegnendo in vita una de le tradissioni più importanti de Verona.
Si Quaeris (Sequéri miracola)
Quando se perdeva calcossa, da 'na pena a 'n gato, se dovéa far dimanda a Sant'Antonio da Padova. Un tempo in ogni contrà gh'era l'esperto che recitava a memoria, come un prete, i Sequéri (Le Massime Eterne - Libro da Messa - de S.Alfonso Maria de' Liguori). Par far in modo che la preghiera la fusse 'scoltà mèio dal Santo, la vegnéa dita da un buteléto e tuti insieme insenocià davanti al quadro de Sant'Antonio. El problema l'era che pochi i savéa lésar e vegnéa fora de quei stramboti da paura. El risultato l'è garantì. Si quaeris miracula: mors, error, calamitas, daemon lepra fugiunt; aegri surgunt sani. Cedunt mare, vincula: membra resque perditas, petunt et accipiunt, iuvenes et cani. Pereunt pericula, cessat et necessitas, narrent hi qui sentiunt, dicant paduani, Cedunt mare etc... Gloria Patri eet Figlio et Spiritui Santo. Cedunt mare etc. Ora pro nobis, beate Antoni, ut digni efficiamur promissionibus, Christi....Oremus....Ecclesiam tuam, deus, beati Antonii, confessoris tui, atqua doctoris, deprecatio votiva laetificet: ut, Spiritualibis semper muniatur, auxiliis et gaudis perfrui mereatur, aeternis. Per Christum Dominum, nostrum. Amen. Recitàr tri Pater, Ave e Gloria.
Riti contro el maligno, tra el sacro e profano.
Far ciasso con tamburi, campane, fruste, sighi o nel caso de la nostra montagna veronese, sparàr fasendo un gràn boto come i famosi Trombini de la Lessinia, servìa un tempo par slontanàr el maligno e i spiriti malvagi. In epoca scaligera parlémo de strìe, acusà de 'verghe vu raporti col diàolo e par 'sto motivo in possesso de çerti poteri. Le usava cose robà ne le cése par far riti contro la zénte: "El ghe farìa fin senso, el ghe vegnarìa afàno, védar 'sta bruta bestia, che sensa remissiòn, la te impesta le vissere, ogni giorno cressa, fin a spolparte tuto, fin che te resta ossi". Cossita drento la nostra rena par molti ani se brusava strìe o persone scomunicà come catari e valdesi. Quando el sié de genàr se "brusa la strìa" e se fa falò, molti no i sà che serve par paràr via el maligno come anca i famosi "foghi de San Gioàni" del 24 de dugno. Faséndo passàr el bestiame nel fumo del falò se pensava ne la protessiòn o de cavàr malatie a le bestie. Ligà a 'sto Santo gh'emo la famosa erba o pianta de l'Iperico conossù ne la botanica par le nùmarose virtù e nei riti pagani e popolari contro el malòcio. Quando i è rivà i cimbri i à fato comparsa anca altre tradissioni, fole, legende ecc...tanto che podémo segnalarve la presensa ne le fole da filò de creature fantastiche come Orchi, Anguàne, Fade e del Bisso Galeto. El famoso cardinàl Carlo Borromeo passà da la Lessinia, l'era riussì a portàr le problematiche de la zénte de la zona al Concilio de Trento (1545-1563) e forse da lì la Césa l'era riussì a métar la parola fine a 'ste storie anca se, secoli dopo, catémo capitéi ne le contrà o a l'incroso de strade contro el maligno. Verona l'è in pratica la capitàl de l'esorcismo, segnalémo l'esperto Gino Oliosi:
http://www.youtube.com/watch?v=aS5tOWuF74U
http://www.parrocchiadifatima.it/cafet.asp?getVideo=14




mighecredo.htm
MI GHE CREDO
Le tradissioni tramandà de pare in fiòl, da generassioni >vai
proverbi
PROERBI E
MODI DE DIR
La più grande colessiòn de proérbi e modi de dir del veronese su internet >vai
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MÉNEGO
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Le cure de un tempo co' le erbe, ne la provinsia veronese >vai
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El magnàr de la tradissiòn veronese in pratiche schede >vai
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Fole, zughi e filastroche, momenti de vita vissuda >vai
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